fredag 4. mai 2012

Hva engasjerer deg?


At lese om økonomi trodde jeg var det som ville engasjere meg minst i eksamenslesingen, men så feil jeg tok. Men da snakker vi ikke om økonomi som handler om å gjøre mest mulig profitt uten hvordan man behandler økonomi ur en etisk synsvinkel. Profitt og etikk trenger nødvendig ikke alltid å arbeide mot hverandre, men å ta seg tid til å vurdere hvilke drivkrefter som motiverer enn er nødvendige for å bevare en etisk utvikling. Lengsel, engasjement og motivasjon er de ord som preget min lesing om økonomi. Jeg nekter å pasifisere meg foran verdens økonomiske/økologiske utvikling. Jeg lengter etter å finne ut fler svar for hva jeg kan gjøre i min hverdag for å forandre mine motiver. Bevissthet må bli offentlig. Hvor kan vi finne svarene?

Engasjementet er noe jeg ønsker å ta være på.

Hva er det som vekker engasjement? Den samme teksten kan lede til oppgitthet for noen og engasjement hos noen annen. Men når engasjement vekkes kan man velge å forkaste eller å ivareta. Man kan velge å la seg inspireres og ta i være på sitt engasjement. Er det en ren tilfeldighet hva man engasjeres av, eller er det konsekvens av hvem man er og hva man kan gjennomføre?

1 kommentar:

  1. Kanskje er det hvem vi er, og hva slags erfaringer vi har som motiverer oss?
    Mestring skaper motivasjon, men med økonomispørsmålet er det kanskje noe annet? Vi må åpne øynene være, face the facts og forstå hva som er viktigst å ta vare på.

    Engasjerende innlegg hvertfall.

    SvarSlett