søndag 29. juli 2012

Freden prøver mye, tiden prøver det meste og korset prøver alt.


Dagens preken her på Bjärka-Säby handlet om å prøve ånden. En stor, tung og vanskelig oppgave synes jeg. Hvordan vet vi til hvilken av alle ropende stemmer vi skall lytte til? Mitt hode er fullt av lengsler, tanker og krav. Min omgivelse fyller ut resten av rommet med sine meninger om hva man skal fylle sitt liv med. Da finns det tre ord som kan være til hjelp for å skille ut den rette veien; freden, tiden og korset.

På svensk har vi to forskjellige ord for den indre freden og den ytre freden. Den ytre freden som karakteriseres med for eksempel våpenhvile kaller vi fred men den indre freden som ligner et tilstand for sansene, kaller vi for frid. I uttrykket at freden prøver mye blir det svenske orde bedre beskrivende. Friden prøver mye. Det handler altså om et sinnstilstand. Når vår lengsel skaper frid er det større sannsynlighet at lengselen er av den gode ånden. Når lengselen vekker bekymring og uro, støt den da fra deg. Var lengselen likevel fra Gud vil den komme atter med tiden.

Vår samtid preges av en type uro og utålmodighet som kan gjøre det vanskelig å ta til seg det andre hjelpemidlet, tiden. Er lengselen fra den sanne ånden vil tiden utvise det. Det finns tid til å vente. Hvor mange er det ikke som kaster seg inn i for eksempel studier uten å lytte til sin ånd? Vi vil gjerne bli ferdig fort så at vi siden kan begynne å leve og glemmer lett at livet er nå. Samtidig møtte jeg min ektefelle gjennom studier som jeg selv hadde kastet meg inn i uten ettertanke. Kan det føre med seg noe godt med å kaste seg inn i valg og ta med seg alt som erfaringer, uansett hvilke erfaringer det vil gi? Kan man tenke for mye før et valg så at den åpnede døren rekker å stenge seg?

Kanskje det tredje provet da er det beste. Korset står for forsakelsen. Har min lengsel oppstått av en selvopptatt lengsel så som opphøyelse og bekreftelse, eller fra en lengsel etter å skape himmelen på jorden? En lengsel etter helhet og menneskers frihet.

Våger jeg stole på at Gud ikke lar noe gå meg forbi og derav ta tiden til hjelp i mine valg for livet?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar