torsdag 21. juni 2012

Første kakebakst


I dag fikk jeg i oppdrag å bake tolv formkaker til midsommerfeirende i morgen. Det er nemlig tradisjon å spise bløtkake pyntet med jordbær under svensk midsommer. Jeg så virkelig frem imot å bruke den store bakemaskinen men fire kaker at gangen var for liten sats og jeg er usikker på om man kan piske eggedosisen nok med en større sats – så det ble elektrisk visp likevel.

I begynnelsen var jeg så sykt stresset. Jeg har peiling på baking og har bakt alle mulige kaker tidligere hjemme i mitt eget kjøkken. Men her har jeg ikke tilgang på de oppskriftene jeg kjenner hjemmefra, det er et nytt kjøkken med en annen ordning, andre verktøy, ny ovn(!). Jeg ønsket virkelig at kakene skulle bli bra. Når jeg blir stresset så surrer jeg helt forferdelig mye. Det første jeg gjør er å måle feil på to ingredienser… Det var da jeg oppdaget for en engel jeg hadde med meg i kjøkkenet. En av de som også skal jobbe i caféet i sommer som heter Denice ville være med og se når jeg baket. Jeg tror egentlig at hun ville gjort en bedre innsatts enn meg men jeg ville så gjerne prøve å bake i et ekte bakeri. Hun var så rolig og fant ut gode løsningener til mine mistak. I tillegg gikk alt så utrolig mye smidigere og fortere når vi var to. Det er noe som jeg må ta til meg gjenerelt - jeg ønsker så ofte å gjøre ting på min alene og på min egen måte, men jeg trenger medmennesker. Etter noen timer kom også et eldre par hvor mannen skulle forberede et gjeng bløtkaker som han hadde med seg. Da satte kona hans i gang med å ta oppvasken. Helt oppriktig så er jeg usikker om jeg har sett så mye og vanskelig oppvask i mitt liv og hun vasket opp alt! Hun vasket vekk den store sorte blyklumpen fra hjertet mitt. Hun var så gla og vakker dame. Når hun hilste holt hun min hand lenge med sine to varme myke hender og jeg følte hun viste oppriktig glede i å treffe meg. Jeg savner ha kjenne flere gamle damer i mitt liv.

Alt som alt fikk vi til åtte fantastiske kaker og fire sykt stygge. De sank sammen. Jeg tror det var for dårlig varme underifra og at toppen ble ferdig først. Da er kaken for myk for å holde opp toppen og den synker. Gode oppskrifter til kake fant jeg på www.sockerkakor.se

God Midsommer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar