onsdag 20. juni 2012

Om Nya Slottet Bjärka-Säby


Jeg skal gi en liten introduksjon for dere som ikke kjenner til plassen som jeg skal vistes på frem til 12. august; Nya Slottet Bjärka-Säby. Hit reiser mange forskjellige mennesker med forskjellige lengsel – så min beskrivelse stemmer nødvendighvis ikke overens med hvordan andre erfarer plassen.

Mitt første møte med plassen var når jeg var 20år, gjennom bibelskolen som forekommer her. 2 år senere hadde jeg og min mann vår bryllupsfest her. Nå har jeg begynt og føle meg fri, som om det er mitt hjem hver gang jeg kommer hit. Det har sikkert mye å si for hvordan jeg kan slappe av når andre kanskje opplever stillheten som anstrengt. Det er en plass lagt opp til å søke Gud, være i fred og få tid for seg selv. Samtidig som det om sommeren forvandles til å bli en plass full av latter og felleskap da de mange leierne arrangeres. Hver dag gjennomføres fire tidebønner i felleskap som hjelper meg å få en god rytme til å være i tilbedelse, som en naturlig del av mine tanker og mitt sinn. Men fremfor alt er det atmosfæren som utstråles av de gamle og vakre rommen i slottet, de store myke eikene i skogene og de vennlige anerkjennende møtene med mennesker - som trekker meg hit en enn gang. For å ikke glemme caféet! Noen har sikkert fått med seg at jeg er veldig gla i caféer og ønsker nå under sommeren å prøve ut min romantiserte bilde av hva det innebærer å jobbe på et café og om det er noe som hører til min fremtid.

Under de kommende månedene vil jeg blogge fra denne fantastiske plass og dele tanker om en hverdag i symbiose av rolig fritid og hektiske arbeidsdager, som likevel oppstår når man skal øve opp nye kompetanser men samtidig tilfredsstille kraven i et profesjonelt café. Hvis bloggen ville vært en faglig essay ville min spørsmålstilling vært: Går det an for meg å arbeide med et hektisk yrke men samtidig bevare den indre roen?

Bilde fra verandaen der det var fullt av nye blomster redo for å plantes. Jeg vet ikke hvorfor men jeg blir så lykkelig av å se blomster - serlig mange samtidig.

Den nysgjerrige kan lese mer om Nya Slottet Bjärka-Säby her: http://www.nyaslottet.se/


2 kommentarer:

  1. Helena! Åh vad fint med alla blommor på verandan! Jag längar lite nu... Ta väl hand om din kollega Anna :] Jag kommer och hälsar på så småningom. Kram /Josefine

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Josefine! Vad roligt att höra från dig! Anna är fin :) Vi är ett bra cafégäng, jag tror att det kommer bli en fantastisk sommar. Ser fram emot att träffa dig. Hoppas att du mår bra och njuter livet. Kram Helena

      Slett