fredag 15. juni 2012

Herre over mitt liv


En god start på ferien med innhold av familie, venner, reiser, gåturer, sykkelturer, bøker, blomster, fugler, caféer, mat, desserter, vin, ektefelle, kino, tanker, samtaler, ro og tid. De tunge tankerne fra våren begynner å fullende sirkelen av en oppgradert virkelighets- guds- og selvbilde.

Min sirkel: Tro er tillit, jeg har mistet tilliten – altså har jeg mistet troen. Jeg blir min egen Herre men vil fortsatt det gode utefra min oppdragelse. Det blir opp til meg selv å skape godhet i verden. Jeg ser at jeg lykkes når jeg får bekreftelse. Mitt liv blir avhengig av bekreftelse. Bekreftelsen uteblir. Er noen egentlig gla i meg? Hvor er min verdi? Er det noen mening med livet? Jeg kan velge, enten å ta avstand fra å kjempe for det gode fordi jeg strekker ikke til – eller jeg kan velge å søke Gud i håp om at han vil gi meg visshet, kraft og veiledning mot det gode. Jeg kan forstå at mennesker opplever en frihet når de forlater sin tro. For når noen tror på det gode skaper det lengsel og bindende ansvar. Jeg ønsker at jeg kunde vite, men jeg vet ikke om jeg noensinne vil gjøre noe annet en å håpe og ønske. Men jeg vet at det jeg ønsker formår jeg ikke med meg selv som Herre…

Snart vil det skapes en ny sirkel med hull av forvirring. Disse evige sirkler!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar