lørdag 23. juni 2012

Midsommeraften


Midsommeraftenens arbeide fløt på meget bra til tross for mye cafégjester. Det var en riktig herlig arbeidsdag i følge min mening. Men da hadde vi også mange gode medhjelpere.

Innledningsvis tok jeg meg tid til å stelle med litt blomster til dekorasjon. Enn en gang kjenner jeg at det er noe spesielt med blomster – fargene og duften gir meg sådan ro. Det var behageligere å bruke min frie tid til dekorasjoner enn å ligge å hvile alene på mitt rom.

Når arbeidsdagen var over ble det ekstra påtagelig hvor mye jeg savner nære venner og familie – slike tanker strømmer lett inn når det er høytider og man ikke vet hva man skal selv skal gjøre. Jeg lider virkelig med de som år etter år må sitte alene og uten planer ved sin bursdag, jul eller under ukesluttene. Lengselen brenner særlig vondt når man er sammen med mennesker som gleder seg over å endelig få tilbringe tid med de de har kjære. Selvføgelig gleder jeg meg også med de som har tilgang til familie og venner og over demmes lykke for å få treffes. Men det blir så påtagelig ensomt. Den samme følelsen kan komme over meg når jeg er på plasser, så som for eksempel i en ny menighet, der mange allerede er godt kjent men selv står jeg utenfor det varme felleskapet. Jeg tror at det er få følelser som gjør så vondt som den utryggheten som da skapes. Åh, hva jeg ønsker inderlig at jeg skal være oppmerksom så at jeg ikke utsetter mennesker for slike opplevelser!
            Men denne midsommeraftenen skal jeg virkelig ikke klage over. Jeg fikk istedet mulighet til å spandere litt kvalitetstid med to spennende sommervolontærer. Vi tok oss en tur til Linköping for å få litt omveksling, hvor vi spiste en grei middag på et greit sted – ettersom det meste var stengt. Når jeg kom hjem tok jeg en kopp te og et kakestykke, midsommeren til ære, og gikk opp til mitt rom. Der spanderte en herlig kveld med å lese ”Jerusalem” skreven av Selma Lagerløf i lyset av brennende lys. Jeg elsker å nyte av livet!

Kakene som plukkes frem av Clara

Den beste tenkbare avsluttingen på dagen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar